My photo
Поетеса, писателка, учителка

МОЯТА ИСТИНСКА АВТОБИОГРАФИЯ

[hide]
Моята истинска автобиография е едно трудно пътуване към себе си, към моята лична България и към изстраданата ми отвореност за света.
Родена съм във Велико Търново преди 40 години и сега разбирам, че това е бил първият знак за страхотната творческа енергия, която винаги ме е съпътствала. Древността извира в този град. Невидимата му виталност може да се усети само чрез скритите кодове на кръвта и онова необяснимо самочувствие, което винаги ме е държало над повърхността на битието.
Търново за мен е светлина в историята и една жива картина. От нея се е отделил самотният ми силует, за да поеме в посоката на отредените ми изпитания, отнасяйки със себе си частица от колективната душа на предците.
Усещането за принадлежност и предишност беляза младежките ми години с духовно скиталчество сред руините на Царевец и прашните калдъръми на улица Гурко. Всички шумове и аромати са запечатани в съзнанието ми.Няма сила на света, която да ме накара да повярвам в друга версия за себе си, освен че съм търновка.
Любовта към родното винаги ме е водила и в друга посока, Към корените на родовото ми начало, към неповторимата красота на Елена и Бадевци- духовните начала на предците ми и най- устойчивите опори на моя светоглед . Там се е родил моят дух много преди появата ми в света. Там са покълнали моите истини, които са ме превърнали в това, което съм днес- една българка с очи, отворени за различността на света и сърце, вкоренено в дома, в огнището на българщината.
Присъствието на родителите ми е другото силно начало на моя живот. Те са моите здрави корени и алфата на духа ми. Първата голяма любов към всичко родно. От майка си съм взела усета към красотата на мига, чувството за неповторимост на момента, който може да бъде задържан единствено в стих. От баща си наследих страстта към неизменните неща – факти, дати, спомени. Той ме научи, че мимолетността на живота е само повърхност, под която се крие непрестанното му повторение. Тези двама души формираха България на детството ми. Там тя е бяла и уютна като къща, с медено слънце и тежки болярски есени, налети с кехлибар и червени лозници. Дълго не исках да я напусна, тя беше моят рай, преди себеизгнанието, преди първата одисеевска стъпка по личния ми път.
Съпругът ми Красимир привнесе динамика в моя свят. Той ми внуши разбирането, че всичко е възможно, стига безмълвно и упорито да преследваш мечтата си. Неговият път чертаеше далечни хоризонти, но той искаше да продължава напред заедно с мен. Така се сплавихме в класическо цяло, малко старомодно, рядко срещано днес, но истинско и досега. Двамата открихме чара на нашата студентска София, с лекциите в университета, претъпканите кафенета, театрите и денонощното безсъние на Студентския град. Някаква вдъхновена амбиция изпълваше плановете ни за бъдещето. Тя беше по-скоро една надежда, че ще постигнем всичко сами, че сме достатъчно подготвени да се справим с обстоятелствата и непрактичното си безпаричие. Самонадеяността понякога е полезна – тя е защитната броня на младостта.
Дъщеря ни Пламена се роди, за да ни научи как да преосмисляме любовта. Тя е нашето благословение и помъдряване пред неоспоримата логика на живота. Чрез нея получихме силата да се борим, да продължаваме напред, да се противопоставяме на слабостите си в изпитанието да бъдем родители.
Така открих друга истина за човешкото битие – децата са вторият шанс на възрастните да бъдат отново невинни и добри.
Тази идея ми помогна в избора на професия. След като завърших Българска филология в Софийския университет, започнах работа като учителка по български език и литература в Националната Природо-Математическа гимназия „ Академик Любомир Чакалов” в София, сега лицей към Софийския университет. Исках да работя с млади хора, да усещам техния ритъм на порастване, да допринасям познание за техните души. Щастлива съм, че го направих. Моите ученици бяха достойни българи – толкова различни, умни, съмняващи се, откриващи, доверчиви. Надявах се да ги науча да летят в своята си посока, да не се страхуват да заявяват себе си. Веднъж поставих като тема за класна работа една латинска поговорка – „Uve benne, uve patria” – „Където ми е добре, там ми е родината”. Докато обяснявах провокацията на заглавието, дадох пример с едно свое усещане. Казах, че никога не мога да бъда напълно щастлива, ако не усещам Царевец на един километър зад гърба си. Тогава разбрах, че Търново ме вика да се завърна. Месец по-късно вече работех в Хуманитарната гимназия „Свети, Свети Кирил и Методий” в родния си град. Красимир ме подкрепи. И той като мен е търновец до мозъка на костите си.
У дома събрах стиховете за първата си поетична книга – „Преображения” (1999). Пишех от четиринадестгодишна. Сътворяването в слово винаги е било по-силно от мен. То е най-яркото изражение на личността ми, а думите са моите най-добри приятели. Те никога не са ме предавали. Те са чиста енергия и материализирано вдъхновение, в което душата ми открива своята вечност.
Любопитството да експериментирам с възможностите на езика ме накара да науча английски. Отдавна вярвах в една своя идея, че поезията има различни духовни измерения според традициите на езика, на който е създадена. Така написах двуезичната стихосбирка „These Simple Things/Тези прости неща” (2000), която заедно с третата ми поетична колекция „Дете, и жена, и пророчица”, издадена през същата година станаха част от културната програма на правителството „Българският Великден”.
Стремежът ми към импулсите на миналото и заличената родова памет ме поведе в друга посока. В продължение на три години прекарвах летните ваканции в село Бадевци – в сърцето на Еленския Балкан, в къщата на предците ми. Там ми хрумна сюжетът на „Вървище” (2002) – моят първи роман, който написах с голяма любов към езика като национално богатство и изражение на човешките характери. Получи се книга без нито една авторска дума, защото в пет монологични типажа аз успях да представя идеята си за Пътя – като историческа реалност (Виа Траяна) и философско измерение на личния избор. Нарекох „Вървище” роман на гледните точки, осъзнавайки, че истината за живота никога не е еднозначна, че авторски права за нея няма.
Тъй като посветих книгата на Еленския край, с помощта на видния краевед Христо Медникаров представихме романа за местната общественост в комплекс „Даскалоливница”, като организирахме и благотворителна разпродажба на изданието в подкрепа на реставрационните работи по църквата „ Успение Богородично”, четвъртия по големина християнски храм на Балканите , построен в миналото с доброволния труд на еленчани.
Междувременно моят личен път вече ме беше отвел извън България. Съпругът ми, компютърен експерт, започна работа в Англия. Глобализацията вече заличаваше граници и идентичности. Пътувайки към тази неизвестна за мене страна, запазих в съзнанието си един стих, който никога досега не съм записвала. Ето го за пръв път на белия лист:
„Българийо, земя на коренища.
Каква е тази твоя орисия,
да бъдеш все красиво пепелище
и вечно да се молиш за Месия!”

Тогава, преди осем години, в мен се бореха разочарованието, надеждата и любовта към страната ми.
Пристигнах в Обединеното Кралство без особени очаквания, подчинявайки се на обстоятелствата. Не вярвах, че тази страна има с какво да ме очарова. Така започна едно бавно, по английски безмълвно опознаване на Великобритания, което сигурно ще продължи докато съм жива. Животът тук ме изненада с голямото предизвикателство да бъдеш чужденец. Това е шанс за себедоказване, заличаване на комплекси и предразсъдъци, отворена врата към приемане на доброто от непознатия за нас, балканците, манталитет.
Англия ми даде възможността да пътувам, да опознавам и Европа, да получа една по-космополитна гледна точка към България.
Не преставах да пиша. В продължение на година работих като кореспондент за вестник „Арт форум” на издателство ПАН ВТ, списвайки рубриката „Англия – портет на една страна в началото на 21 век”. Беше увлекателно и откривателско преживяване. Срещнах много и интересни хора, като например господин Марк Ле Фаню – Генерален секретар на Съюза на Британските писатели, посетих невероятно красиви места, усетих пулса на истинската Англия. Когато вестникът престана да съществува по финансови причини, насочих вниманието си към друг тип изяви, свързани с писане. Станах член на Британското поетическо общество и международния съюз на творците – „Творци без граници” (“Artists Without Frontiers”). Като сътрудник на едноименното им он-лайн списание за култура започнах да работя по проект за представяне на български представители от всички области на изкуството, родом от Велико Тъново и Еленския край – художници, поети, писатели, краеведи. Така читателите по света узнаха за работата на талантливи хора като Христо Керин – носител на международна награда за екс либрис, Италия 2003, Христо Медникаров – поет и изтънчен познавач на възрожденския балкански дух, професор Николай Овчаров – откривателят на Перперикон. Моето блиц-интервю със Снежина Мечева, директорка на Българското училище към посолството в Лондон и Роджър Хюмс, американски поет и издател на най-голямата кибер антология за световна поезия „Други гласове” (“Other Voices”), на тема „Важността да бъдеш космополит” и до ден днешен е на първа страница на списанието. Гордея се, че бях поканена и участвах с поетични творби в гореспоменатата антология, а също, че съм единствената българка с публикация в друго престижно американско издание за поезия – антологията „Интернационален Урожай” (“Harvest International”).
Последваха нови покани за международни поетични изяви, които включват участието ми с поезия в списание '' Частен свидетел'' ( ''Private Witness”), Италия, където бяха поместени мои стихотворения на български и английски език, а самото издание беше разпространено в Европа, Англия, Канада и Америка. По любезното предложение на главния редактор на списанието, Джан Паоло Гуеррини, бях включена в проект за превод на български на негова поетична творба, осъществен на всички европейски езици и излъчен във филмов вариант по Интернет.
През 2007 година бях щастлива да разбера, че моето интервю на английски език с търновския художник- иконописец Венцислав Щърков, включено в самостоятелния му творчески албум запознаващ международната публика с изкуството на иконописта, е публикувано в Южна Корея, заедно с други материали в книга под заглавие ''Прозорец към Рая'' ( “Window to Heaven”).

Така не преставам да работя за България по единствения начин, който мога – писането.
Моята най- голяма радост, която отчитам като успех за голямата културна стойност на страната ми е завоюването на първото място в конкурса „Танц с думи” ( “Dance with Words”) на канадското издателство Палабрас Прес (Palabras Press), под патронажа на госпожа Марго Ван Слуйтман- видна поетеса, издателка, телевизионна и радиоводеща на предавания за поезия в Канада. Горда съм, че моето стихотворение ‘Песента на Орфей’ (“The Song of Orpheus”) не само победи всички участници от 60 страни, които се състезаваха в конкурса, но и осигури популяризирането на България и нейния език в четенията по канадското радио и телевизия, а по- късно и чрез първото издание на стихосбирката ‘Тракийско съкровище” („Thracian treasure”) на английски и български език в Канада.
Щастлива съм, че книгата беше издадена и в страната ми, беше представена на три премиери - в София , българското посолство в Лондон и като спектакъл в театър Табернакъл а също така, показана в една от телевизионните продукции на сателитен канал ТВ България – ‘Неносталгично’.
Вярвам, че след духовната среща с моята поезия българските читатели са видели себе си като наследници на една уникална култура, с която имат пълното право да се гордеят. Надявам се да са разбрали основното послание на книгата, че митологията е единственият начин да бъдем в контакт с колективната душа на античното минало, а останалото е едно безкрайно повторение на на неговата възраждаща енергия, преродена в кръговрата на живото слово. Удовлетворена съм, че моят начин на мислене беше разбран от чуждестранното жури и искрено се надявам, той да е бил почувстван и от моите сънародници.

Искам да продължавам напред с моята България на духа, с поезията и прозата, вдъхновени от нея, защото моето истинско призвание е да пиша. Пожелавам си го с надежда.

Здравка

Wednesday 21 January 2015

Най-страшната дума

Казват, че дългото време, прекарано без практикуване на родната реч,превръща хората в невъзвръщенци. Твърдят, че усвояването на друг език, добавя още една душа към твоята. Следователно, глобалната шизофрения е поносима тъкмо за би – духовните граждани на света, позабравили своето и ненаучили чуждото докрай. Нещо като китайска храна, приготвена в английски ресторант и сервирана с европейски прибори на азиатски туристи...

- Всъщност, отдавна съм изгубил интерес към вкуса на храната. Поглъщам я единствено, за да успея да се придвижа от сутрешния душ до вечерния вестник. По средата предъвквам само комбинации. Сбръчкани сухари като кожата на Шърмейн и обезмаслени шейкове от комплиментите на подчинените ми. Накрая получавам киселини, а специалисти ми препоръчват ботокс, за да изглеждам по-млад.

Срещу мен, на масата в ъгъла на уютен лондонски ресторант, поглъща изречения и протеини дългогодишният ми колега Шон Рос. Нищо в цялостното му излъчване не подсказва, че този човек изобщо някога е бил щастлив. Ако се опитам да го вместя в думите на някое нашумяло английско меню, със сигурност трябва да избера нещо вегетарианско. Като грахово пюре, гарнирано с обезцветени моркови, например. Маргинализирана порция островен сплин, в долния ляв ъгъл на бледолика, угнетена от употреба, чиния.

- Освен това, жена ми настоява да се забавляваме! Предстои, виждаш ли, златната сватба на приятелите ни Есме и Рон, та за целта всички поканени трябва да научим репликите от някаква смъкната от Интернет, пиеса. За пирати и съкровища. Накрая, се разкрива кой е убиецът... Сякаш това има значение! Аз съм мъртъв още от сега. С всички тези задължения около забавлението. А се налага и сам да издялам дървения си крак, защото ще играя капитан на разбойнически кораб... Другите и те сами ще си шият костюмите...

Насред разбичканите възвишения на струпаното пред мен пиле по сечуански, забивам вилица в късче несмилаемо филе:

- Каква пиеса, какъв дървен крак?! Не каза ли, че отивате на празненство? Защо просто не купите бутилка скъпо вино и...

- Именно – загробва учудването ми Шон – тук, скъпа, е прието да се играе! Денонощно! Иначе се налага да си говорим. А вече никой не иска да прави това. Изчерпали сме времето, ваканциите, храната... Остана ни само страхът. Да не изтървем някоя дума. Най-страшната. И това да сложи край на социалните ни контакти. И на семейните пиеси. За които са нужни само някакви си дървени крака и заучени реплики...

Коя е най-страшната дума, Шон?

Въпросът виси като изветрял ароматизатор в междуметийния шум на колата ми. Жжжж, ккккк, яяяяя, сссссссссс. Жкяс! И това си е страшен отговор на реторичен въпрос. Особено, ако е зададен на англичанин. Безнадеждно е някак си и оставя питащия в прекъснат контакт. С Човечеството. И с тока на би-духовността. Сякаш езиците, моите спасителни буксири на мисълта, са затънали в отчаяната тиня на някоя недонаучена реплика. И след тях е останала празна, драматична, безкрайно засрамваща пауза...

На унилия януарски паркинг зад къщите, съседката Ела - Джейн дупчи гумите на общата съпружеска кола с малка, злобарска отвертка. До посинялото и от студ, босо краче, обуто в носталгична по слънцето джапанка, крее дестилирана топлина от преполовена бутилка уиски.

- Лъжец! Мръсник! Предател!

Страшни думи! Но коя от тях е най-страшната? Отминавам невидимо. В несмъкнатите от Интернет пиеси, намесата на съчувстващи статисти не предотвратява трагедията.

Моят дом е моята крепост. Стъкмена набързо от дантелени тухли и освежаващ латекс. Акустична. Трансмисионна. Анонимна. По невидимата, безезична нишка на спалнята ми, където с роботна точност обесвам не особено успешния си костюм от днешното офисно матине,отдясно – наляво преминава морзовата вибрация на съседското сдобряване.Клец, клец,лец, лец, ец, ец, ц, ц, ц.... Когато брачното ложе на други танцува, за случайните слушатели остават потресаващи философски просветления. Защото внезапно е август и аз, заедно с десетгодишните ми приятелчета, братче и сестриче, клечим във вуйчовия бостан, натопили ненаситни усти в резени едрозахарна диня.

- Ми, ко са напикам? – пита Вана, вперила топчести очи в неизбежното бъдеще.

- Зел съм ти сухи гащи! – делово обяснява Джако и вади смачкани пликчета от джоба на панталонките си – Днес може всички да се опикаме, защото току –що научих най-страшната дума на света!От бати Лазо. Който я каже три пъти поред, накрая умира!

- Не ни я казвай! – врясваме ужасени с Вана – не искаме да умрем! Още сме малки и не сме си дояли динята!

- Трябва да я знаете! – настоява демоничният брат – Така винаги ще можете да се пазите от нея! Най – страшната дума на света е... клецам! Първи път. И защото искам да ви спася, ще я повторя в съобщение. Тази вечер, под каруцата на дядо Аврам, ще се състои най-грандиозното клецане в махалата. Бати Лазо се е заканил да изкара душата на кака Рума. Да я утрепе, значи, знаете с какво! Не мога да го кажа трети път, защото животът ми е в опасност!

Тридесет и седем години по-късно, моят все още не е!Защото, никога не съм произнасяла тази дума. Заклевам се! Написаното на белия лист не се брои. Всъщност,англичаните играят пиеси, за да избегнат смъртоносното и изричане, нали? Или само я прилагат в действие, за да изкарат душата на партньора си по по-цивилизован начин? Когато си от Балканите моралните категории винаги се объркват! Затова на другата сутрин, докато чистя наслоения мраз от предното стъкло, с крайчеца на окото си наблюдавам как Ела – Джейн изнася своите куфари в паркираното такси пред входа на къщата и. Отвътре, мъжът и по пижама, безпомощно се опитва да каже нещо. Лицето му прилича на оклецана истина, готова да отърколи най-страшната дума на света. Дали няма да му е за трети път? Или за първи? Имам предвид думата „прости“. Извънмерно човешка. Адски страшна. Направо убийствена дума! Аз, лично съм я казвала на глас само два пъти. Третият може и да ми е фатален. Някак си, по-лесно ми е да адаптирам „жкяс“-а в речниковия си фонд. Препоръчвам ви това слово. Безопасно е и може да се прилага всеки ден. Просто запалвате двигателя и превключвате на скорост...


Здравка Владова-Момчева