My photo
Поетеса, писателка, учителка

МОЯТА ИСТИНСКА АВТОБИОГРАФИЯ

[hide]
Моята истинска автобиография е едно трудно пътуване към себе си, към моята лична България и към изстраданата ми отвореност за света.
Родена съм във Велико Търново преди 40 години и сега разбирам, че това е бил първият знак за страхотната творческа енергия, която винаги ме е съпътствала. Древността извира в този град. Невидимата му виталност може да се усети само чрез скритите кодове на кръвта и онова необяснимо самочувствие, което винаги ме е държало над повърхността на битието.
Търново за мен е светлина в историята и една жива картина. От нея се е отделил самотният ми силует, за да поеме в посоката на отредените ми изпитания, отнасяйки със себе си частица от колективната душа на предците.
Усещането за принадлежност и предишност беляза младежките ми години с духовно скиталчество сред руините на Царевец и прашните калдъръми на улица Гурко. Всички шумове и аромати са запечатани в съзнанието ми.Няма сила на света, която да ме накара да повярвам в друга версия за себе си, освен че съм търновка.
Любовта към родното винаги ме е водила и в друга посока, Към корените на родовото ми начало, към неповторимата красота на Елена и Бадевци- духовните начала на предците ми и най- устойчивите опори на моя светоглед . Там се е родил моят дух много преди появата ми в света. Там са покълнали моите истини, които са ме превърнали в това, което съм днес- една българка с очи, отворени за различността на света и сърце, вкоренено в дома, в огнището на българщината.
Присъствието на родителите ми е другото силно начало на моя живот. Те са моите здрави корени и алфата на духа ми. Първата голяма любов към всичко родно. От майка си съм взела усета към красотата на мига, чувството за неповторимост на момента, който може да бъде задържан единствено в стих. От баща си наследих страстта към неизменните неща – факти, дати, спомени. Той ме научи, че мимолетността на живота е само повърхност, под която се крие непрестанното му повторение. Тези двама души формираха България на детството ми. Там тя е бяла и уютна като къща, с медено слънце и тежки болярски есени, налети с кехлибар и червени лозници. Дълго не исках да я напусна, тя беше моят рай, преди себеизгнанието, преди първата одисеевска стъпка по личния ми път.
Съпругът ми Красимир привнесе динамика в моя свят. Той ми внуши разбирането, че всичко е възможно, стига безмълвно и упорито да преследваш мечтата си. Неговият път чертаеше далечни хоризонти, но той искаше да продължава напред заедно с мен. Така се сплавихме в класическо цяло, малко старомодно, рядко срещано днес, но истинско и досега. Двамата открихме чара на нашата студентска София, с лекциите в университета, претъпканите кафенета, театрите и денонощното безсъние на Студентския град. Някаква вдъхновена амбиция изпълваше плановете ни за бъдещето. Тя беше по-скоро една надежда, че ще постигнем всичко сами, че сме достатъчно подготвени да се справим с обстоятелствата и непрактичното си безпаричие. Самонадеяността понякога е полезна – тя е защитната броня на младостта.
Дъщеря ни Пламена се роди, за да ни научи как да преосмисляме любовта. Тя е нашето благословение и помъдряване пред неоспоримата логика на живота. Чрез нея получихме силата да се борим, да продължаваме напред, да се противопоставяме на слабостите си в изпитанието да бъдем родители.
Така открих друга истина за човешкото битие – децата са вторият шанс на възрастните да бъдат отново невинни и добри.
Тази идея ми помогна в избора на професия. След като завърших Българска филология в Софийския университет, започнах работа като учителка по български език и литература в Националната Природо-Математическа гимназия „ Академик Любомир Чакалов” в София, сега лицей към Софийския университет. Исках да работя с млади хора, да усещам техния ритъм на порастване, да допринасям познание за техните души. Щастлива съм, че го направих. Моите ученици бяха достойни българи – толкова различни, умни, съмняващи се, откриващи, доверчиви. Надявах се да ги науча да летят в своята си посока, да не се страхуват да заявяват себе си. Веднъж поставих като тема за класна работа една латинска поговорка – „Uve benne, uve patria” – „Където ми е добре, там ми е родината”. Докато обяснявах провокацията на заглавието, дадох пример с едно свое усещане. Казах, че никога не мога да бъда напълно щастлива, ако не усещам Царевец на един километър зад гърба си. Тогава разбрах, че Търново ме вика да се завърна. Месец по-късно вече работех в Хуманитарната гимназия „Свети, Свети Кирил и Методий” в родния си град. Красимир ме подкрепи. И той като мен е търновец до мозъка на костите си.
У дома събрах стиховете за първата си поетична книга – „Преображения” (1999). Пишех от четиринадестгодишна. Сътворяването в слово винаги е било по-силно от мен. То е най-яркото изражение на личността ми, а думите са моите най-добри приятели. Те никога не са ме предавали. Те са чиста енергия и материализирано вдъхновение, в което душата ми открива своята вечност.
Любопитството да експериментирам с възможностите на езика ме накара да науча английски. Отдавна вярвах в една своя идея, че поезията има различни духовни измерения според традициите на езика, на който е създадена. Така написах двуезичната стихосбирка „These Simple Things/Тези прости неща” (2000), която заедно с третата ми поетична колекция „Дете, и жена, и пророчица”, издадена през същата година станаха част от културната програма на правителството „Българският Великден”.
Стремежът ми към импулсите на миналото и заличената родова памет ме поведе в друга посока. В продължение на три години прекарвах летните ваканции в село Бадевци – в сърцето на Еленския Балкан, в къщата на предците ми. Там ми хрумна сюжетът на „Вървище” (2002) – моят първи роман, който написах с голяма любов към езика като национално богатство и изражение на човешките характери. Получи се книга без нито една авторска дума, защото в пет монологични типажа аз успях да представя идеята си за Пътя – като историческа реалност (Виа Траяна) и философско измерение на личния избор. Нарекох „Вървище” роман на гледните точки, осъзнавайки, че истината за живота никога не е еднозначна, че авторски права за нея няма.
Тъй като посветих книгата на Еленския край, с помощта на видния краевед Христо Медникаров представихме романа за местната общественост в комплекс „Даскалоливница”, като организирахме и благотворителна разпродажба на изданието в подкрепа на реставрационните работи по църквата „ Успение Богородично”, четвъртия по големина християнски храм на Балканите , построен в миналото с доброволния труд на еленчани.
Междувременно моят личен път вече ме беше отвел извън България. Съпругът ми, компютърен експерт, започна работа в Англия. Глобализацията вече заличаваше граници и идентичности. Пътувайки към тази неизвестна за мене страна, запазих в съзнанието си един стих, който никога досега не съм записвала. Ето го за пръв път на белия лист:
„Българийо, земя на коренища.
Каква е тази твоя орисия,
да бъдеш все красиво пепелище
и вечно да се молиш за Месия!”

Тогава, преди осем години, в мен се бореха разочарованието, надеждата и любовта към страната ми.
Пристигнах в Обединеното Кралство без особени очаквания, подчинявайки се на обстоятелствата. Не вярвах, че тази страна има с какво да ме очарова. Така започна едно бавно, по английски безмълвно опознаване на Великобритания, което сигурно ще продължи докато съм жива. Животът тук ме изненада с голямото предизвикателство да бъдеш чужденец. Това е шанс за себедоказване, заличаване на комплекси и предразсъдъци, отворена врата към приемане на доброто от непознатия за нас, балканците, манталитет.
Англия ми даде възможността да пътувам, да опознавам и Европа, да получа една по-космополитна гледна точка към България.
Не преставах да пиша. В продължение на година работих като кореспондент за вестник „Арт форум” на издателство ПАН ВТ, списвайки рубриката „Англия – портет на една страна в началото на 21 век”. Беше увлекателно и откривателско преживяване. Срещнах много и интересни хора, като например господин Марк Ле Фаню – Генерален секретар на Съюза на Британските писатели, посетих невероятно красиви места, усетих пулса на истинската Англия. Когато вестникът престана да съществува по финансови причини, насочих вниманието си към друг тип изяви, свързани с писане. Станах член на Британското поетическо общество и международния съюз на творците – „Творци без граници” (“Artists Without Frontiers”). Като сътрудник на едноименното им он-лайн списание за култура започнах да работя по проект за представяне на български представители от всички области на изкуството, родом от Велико Тъново и Еленския край – художници, поети, писатели, краеведи. Така читателите по света узнаха за работата на талантливи хора като Христо Керин – носител на международна награда за екс либрис, Италия 2003, Христо Медникаров – поет и изтънчен познавач на възрожденския балкански дух, професор Николай Овчаров – откривателят на Перперикон. Моето блиц-интервю със Снежина Мечева, директорка на Българското училище към посолството в Лондон и Роджър Хюмс, американски поет и издател на най-голямата кибер антология за световна поезия „Други гласове” (“Other Voices”), на тема „Важността да бъдеш космополит” и до ден днешен е на първа страница на списанието. Гордея се, че бях поканена и участвах с поетични творби в гореспоменатата антология, а също, че съм единствената българка с публикация в друго престижно американско издание за поезия – антологията „Интернационален Урожай” (“Harvest International”).
Последваха нови покани за международни поетични изяви, които включват участието ми с поезия в списание '' Частен свидетел'' ( ''Private Witness”), Италия, където бяха поместени мои стихотворения на български и английски език, а самото издание беше разпространено в Европа, Англия, Канада и Америка. По любезното предложение на главния редактор на списанието, Джан Паоло Гуеррини, бях включена в проект за превод на български на негова поетична творба, осъществен на всички европейски езици и излъчен във филмов вариант по Интернет.
През 2007 година бях щастлива да разбера, че моето интервю на английски език с търновския художник- иконописец Венцислав Щърков, включено в самостоятелния му творчески албум запознаващ международната публика с изкуството на иконописта, е публикувано в Южна Корея, заедно с други материали в книга под заглавие ''Прозорец към Рая'' ( “Window to Heaven”).

Така не преставам да работя за България по единствения начин, който мога – писането.
Моята най- голяма радост, която отчитам като успех за голямата културна стойност на страната ми е завоюването на първото място в конкурса „Танц с думи” ( “Dance with Words”) на канадското издателство Палабрас Прес (Palabras Press), под патронажа на госпожа Марго Ван Слуйтман- видна поетеса, издателка, телевизионна и радиоводеща на предавания за поезия в Канада. Горда съм, че моето стихотворение ‘Песента на Орфей’ (“The Song of Orpheus”) не само победи всички участници от 60 страни, които се състезаваха в конкурса, но и осигури популяризирането на България и нейния език в четенията по канадското радио и телевизия, а по- късно и чрез първото издание на стихосбирката ‘Тракийско съкровище” („Thracian treasure”) на английски и български език в Канада.
Щастлива съм, че книгата беше издадена и в страната ми, беше представена на три премиери - в София , българското посолство в Лондон и като спектакъл в театър Табернакъл а също така, показана в една от телевизионните продукции на сателитен канал ТВ България – ‘Неносталгично’.
Вярвам, че след духовната среща с моята поезия българските читатели са видели себе си като наследници на една уникална култура, с която имат пълното право да се гордеят. Надявам се да са разбрали основното послание на книгата, че митологията е единственият начин да бъдем в контакт с колективната душа на античното минало, а останалото е едно безкрайно повторение на на неговата възраждаща енергия, преродена в кръговрата на живото слово. Удовлетворена съм, че моят начин на мислене беше разбран от чуждестранното жури и искрено се надявам, той да е бил почувстван и от моите сънародници.

Искам да продължавам напред с моята България на духа, с поезията и прозата, вдъхновени от нея, защото моето истинско призвание е да пиша. Пожелавам си го с надежда.

Здравка

Sunday 18 December 2011

Когато изкуството печели почести, губи честта си
Интервю на Здравка Владова-Момчева с режисьора Рангел Вълчанов, за вестник „БГ БЕН“, Лондон


Господин Вълчанов, добре дошли в Лондон и пред читателската аудитория на вестник „БГ БЕН“. Моят първи въпрос към вас е - а днес накъде? Накъде за България, за нейните млади хора и поколенията, които преживяха толква много промени?

Отговорът не може да бъде еднозначен, защото целият свят, Европа, включително и България, така или иначе, за добро или за зло, са свързани. Така че, всяко нещо, което става в този свят се отразява в България, както и това, което става в България, се отразява в останалия свят. В този смисъл, трябва да има много голяма информация, което е непосилно за един човек, аматьор в тая област. Мога да изказвам само неща, които са любителски, популярни. По- скоро емоционални твърдения, отколкото заключения, които могат да претендират за обективност. Ако все пак говоря като любител, мога да кажа, че това са по-скоро моите пожелания, отколкото констатации. Усещам, че животът, светът, всичко, което е свързано с нас, се оказва не - свързано само с нас. Защото световната история е низ от събития, които вървят в течение на векове. И ще продължат да вървят във вековете. И в този смисъл, нещата са отивали към по-добро. Да се надяваме, че ще продължат така.

Очевидно, Вие сте оптимист по отношение на България и нейното бъдеще. Харесвате ли глобализацията?

Не съвсем. Разбира се, когато се отнася до икономически въпроси, тази глобализация е полезна. Но, когато говорим за културно – ментални проблеми, тогава нещата са по- сложни и не толкова оптимистични, по простата причина, че има една осмоза, която подлага на унищожение и поразява по- малките култури. Всъщност, агресията е тази, която господства в момента и то доста безпардонно, което означава, че няма истински инстинкти. А инстинктите са признак за голяма интелигентност. За съжаление, тази интелигентност е доста намаляла, което е резултат от икономическите потребности, които превръщат някои човешки дейности в търговска стока. А истинската, дълбока, съществена култура е далеч от тези неща. Аз имам една своя теория, чрез която твърдя, че когато изкуството печели почести, губи честта си. Например, по времето на Медичите, когато те са спонсорирали големите майстори, там са вършили и грешки. Но слава Богу, че италианският гений е бил много силен и е успял да се справи с някои меркантилни претенции.

Коя е голямата тема във вашите филми и ако Ви предстоеше нов филм за какво би разказвал той днес?

Аз така съм забременял от теми, че не мога да кажа по коя по – напред искам да работя. За мен има много теми, които за съжаление, виждам, че не мога да направя, по простата причина, че съм лимитиран чисто възрастово и финансово. В този смисъл, мога да кажа, че имам поне десет – дванадесет незаснети филми, които никога няма да мога да реализирам. Не ме карайте да изброявам техните теми, защото ще стане досадно. Не бих казал самохвално, но фантасмагорично. Все едно искам да ви разкажа за някаква любов, в която има само възклицания и въздишки, което е глупост. Така че, позволете ми да не навлизам в подробности.

В едно Ваше предишно интервю говорите за бягството като естествено човешко състояние. Много българи днес бягат от България. А дали могат да избягат от себе си? Как виждате и разбирате бягството в живота?

Спред мен това е много лична програма. Човек няма право да осъди другия или да му казва кое е грешно и кое не е. Даже на ниво националност, всеки един решава да се разведе от своята държава и това си е негово право. Той може да бъде осъден от някого, а друг може да го поздрави. В края на краищата всеки сам решава каква оценка да даде на своята постъпка. Защото човека е сложна работа. Той има чувство за вина, за разочарование, прошка, десетки неща, които не са само християнски, а са общонравствени. Така че всеки има право на свободата да решава какво да прави. Аз нямам претенция да осъждам, но имам претенция за констатация. Например, аз съм консервативен. Смятам, че човешката култура е и не е номадска. Човек се ражда на географска ширина, в която неговият темперамент се възпроизвежда в продължение на векове. Когато облаците са преминавали в една посока и слънцето е следвало същата тази посока. Дъждовете са мокрили този човек и както при растенията, са му създали определена имунна система. Ето ви един пример – обикновено палмата расте там където се е родила. Тури я палмата в Камчатка и ми се обади по телефона да ми кажеш какво е станало. А човекът е още по – сложна история. Биокултурно, той се шлайфа в продължение на векове. Когато го преместиш на друго място, той започва да получава лека шизофрения. Аз, например, знам много хора, напуснали България и без да го казвам обидно, усещам шизофренията в тях. Една особена носталгия и чувство за вина, езикова култура, която липсва, поява на непълноценност, което ме притеснява. Разбира се, тоя тип хора са нови, интересни, с нови комплекси, които, може би, са богатство. За мен, обаче, това са пробити дупки, от които изтича енергия не винаги полезна даже за самия човек, който икономически може да е по- добре, но за всичко останало сметката много – много не излиза.

Във всичко, което съм гледала от Вас има много поезия. Рисковано ли е да се прилага поезията като метод в киното?

Разбира се, че е рисковано. Ако човек не владее тази материя, може да стане смешен, а това е опасно. Защото метафората в киното по начало, особено, когато е поезия, е нещо деликатно и много лесно става обратното. Става смешно.

На какъв тип хора помага Бог?

Това е Божа работа, дето се казва. Аз, лично, нямам впечатление, че Господ винаги ми се е радвал. Но той винаги ме е изненадвал. Понякога си казвам, „абе как може този простак да го благославям “?! А Господ ми отвръща – гледай си работата! Аз знам какво правя. А аз самият (Рангел Вълчанов) – не знам!


Здравка Владова-Момчева

No comments: