My photo
Поетеса, писателка, учителка

МОЯТА ИСТИНСКА АВТОБИОГРАФИЯ

[hide]
Моята истинска автобиография е едно трудно пътуване към себе си, към моята лична България и към изстраданата ми отвореност за света.
Родена съм във Велико Търново преди 40 години и сега разбирам, че това е бил първият знак за страхотната творческа енергия, която винаги ме е съпътствала. Древността извира в този град. Невидимата му виталност може да се усети само чрез скритите кодове на кръвта и онова необяснимо самочувствие, което винаги ме е държало над повърхността на битието.
Търново за мен е светлина в историята и една жива картина. От нея се е отделил самотният ми силует, за да поеме в посоката на отредените ми изпитания, отнасяйки със себе си частица от колективната душа на предците.
Усещането за принадлежност и предишност беляза младежките ми години с духовно скиталчество сред руините на Царевец и прашните калдъръми на улица Гурко. Всички шумове и аромати са запечатани в съзнанието ми.Няма сила на света, която да ме накара да повярвам в друга версия за себе си, освен че съм търновка.
Любовта към родното винаги ме е водила и в друга посока, Към корените на родовото ми начало, към неповторимата красота на Елена и Бадевци- духовните начала на предците ми и най- устойчивите опори на моя светоглед . Там се е родил моят дух много преди появата ми в света. Там са покълнали моите истини, които са ме превърнали в това, което съм днес- една българка с очи, отворени за различността на света и сърце, вкоренено в дома, в огнището на българщината.
Присъствието на родителите ми е другото силно начало на моя живот. Те са моите здрави корени и алфата на духа ми. Първата голяма любов към всичко родно. От майка си съм взела усета към красотата на мига, чувството за неповторимост на момента, който може да бъде задържан единствено в стих. От баща си наследих страстта към неизменните неща – факти, дати, спомени. Той ме научи, че мимолетността на живота е само повърхност, под която се крие непрестанното му повторение. Тези двама души формираха България на детството ми. Там тя е бяла и уютна като къща, с медено слънце и тежки болярски есени, налети с кехлибар и червени лозници. Дълго не исках да я напусна, тя беше моят рай, преди себеизгнанието, преди първата одисеевска стъпка по личния ми път.
Съпругът ми Красимир привнесе динамика в моя свят. Той ми внуши разбирането, че всичко е възможно, стига безмълвно и упорито да преследваш мечтата си. Неговият път чертаеше далечни хоризонти, но той искаше да продължава напред заедно с мен. Така се сплавихме в класическо цяло, малко старомодно, рядко срещано днес, но истинско и досега. Двамата открихме чара на нашата студентска София, с лекциите в университета, претъпканите кафенета, театрите и денонощното безсъние на Студентския град. Някаква вдъхновена амбиция изпълваше плановете ни за бъдещето. Тя беше по-скоро една надежда, че ще постигнем всичко сами, че сме достатъчно подготвени да се справим с обстоятелствата и непрактичното си безпаричие. Самонадеяността понякога е полезна – тя е защитната броня на младостта.
Дъщеря ни Пламена се роди, за да ни научи как да преосмисляме любовта. Тя е нашето благословение и помъдряване пред неоспоримата логика на живота. Чрез нея получихме силата да се борим, да продължаваме напред, да се противопоставяме на слабостите си в изпитанието да бъдем родители.
Така открих друга истина за човешкото битие – децата са вторият шанс на възрастните да бъдат отново невинни и добри.
Тази идея ми помогна в избора на професия. След като завърших Българска филология в Софийския университет, започнах работа като учителка по български език и литература в Националната Природо-Математическа гимназия „ Академик Любомир Чакалов” в София, сега лицей към Софийския университет. Исках да работя с млади хора, да усещам техния ритъм на порастване, да допринасям познание за техните души. Щастлива съм, че го направих. Моите ученици бяха достойни българи – толкова различни, умни, съмняващи се, откриващи, доверчиви. Надявах се да ги науча да летят в своята си посока, да не се страхуват да заявяват себе си. Веднъж поставих като тема за класна работа една латинска поговорка – „Uve benne, uve patria” – „Където ми е добре, там ми е родината”. Докато обяснявах провокацията на заглавието, дадох пример с едно свое усещане. Казах, че никога не мога да бъда напълно щастлива, ако не усещам Царевец на един километър зад гърба си. Тогава разбрах, че Търново ме вика да се завърна. Месец по-късно вече работех в Хуманитарната гимназия „Свети, Свети Кирил и Методий” в родния си град. Красимир ме подкрепи. И той като мен е търновец до мозъка на костите си.
У дома събрах стиховете за първата си поетична книга – „Преображения” (1999). Пишех от четиринадестгодишна. Сътворяването в слово винаги е било по-силно от мен. То е най-яркото изражение на личността ми, а думите са моите най-добри приятели. Те никога не са ме предавали. Те са чиста енергия и материализирано вдъхновение, в което душата ми открива своята вечност.
Любопитството да експериментирам с възможностите на езика ме накара да науча английски. Отдавна вярвах в една своя идея, че поезията има различни духовни измерения според традициите на езика, на който е създадена. Така написах двуезичната стихосбирка „These Simple Things/Тези прости неща” (2000), която заедно с третата ми поетична колекция „Дете, и жена, и пророчица”, издадена през същата година станаха част от културната програма на правителството „Българският Великден”.
Стремежът ми към импулсите на миналото и заличената родова памет ме поведе в друга посока. В продължение на три години прекарвах летните ваканции в село Бадевци – в сърцето на Еленския Балкан, в къщата на предците ми. Там ми хрумна сюжетът на „Вървище” (2002) – моят първи роман, който написах с голяма любов към езика като национално богатство и изражение на човешките характери. Получи се книга без нито една авторска дума, защото в пет монологични типажа аз успях да представя идеята си за Пътя – като историческа реалност (Виа Траяна) и философско измерение на личния избор. Нарекох „Вървище” роман на гледните точки, осъзнавайки, че истината за живота никога не е еднозначна, че авторски права за нея няма.
Тъй като посветих книгата на Еленския край, с помощта на видния краевед Христо Медникаров представихме романа за местната общественост в комплекс „Даскалоливница”, като организирахме и благотворителна разпродажба на изданието в подкрепа на реставрационните работи по църквата „ Успение Богородично”, четвъртия по големина християнски храм на Балканите , построен в миналото с доброволния труд на еленчани.
Междувременно моят личен път вече ме беше отвел извън България. Съпругът ми, компютърен експерт, започна работа в Англия. Глобализацията вече заличаваше граници и идентичности. Пътувайки към тази неизвестна за мене страна, запазих в съзнанието си един стих, който никога досега не съм записвала. Ето го за пръв път на белия лист:
„Българийо, земя на коренища.
Каква е тази твоя орисия,
да бъдеш все красиво пепелище
и вечно да се молиш за Месия!”

Тогава, преди осем години, в мен се бореха разочарованието, надеждата и любовта към страната ми.
Пристигнах в Обединеното Кралство без особени очаквания, подчинявайки се на обстоятелствата. Не вярвах, че тази страна има с какво да ме очарова. Така започна едно бавно, по английски безмълвно опознаване на Великобритания, което сигурно ще продължи докато съм жива. Животът тук ме изненада с голямото предизвикателство да бъдеш чужденец. Това е шанс за себедоказване, заличаване на комплекси и предразсъдъци, отворена врата към приемане на доброто от непознатия за нас, балканците, манталитет.
Англия ми даде възможността да пътувам, да опознавам и Европа, да получа една по-космополитна гледна точка към България.
Не преставах да пиша. В продължение на година работих като кореспондент за вестник „Арт форум” на издателство ПАН ВТ, списвайки рубриката „Англия – портет на една страна в началото на 21 век”. Беше увлекателно и откривателско преживяване. Срещнах много и интересни хора, като например господин Марк Ле Фаню – Генерален секретар на Съюза на Британските писатели, посетих невероятно красиви места, усетих пулса на истинската Англия. Когато вестникът престана да съществува по финансови причини, насочих вниманието си към друг тип изяви, свързани с писане. Станах член на Британското поетическо общество и международния съюз на творците – „Творци без граници” (“Artists Without Frontiers”). Като сътрудник на едноименното им он-лайн списание за култура започнах да работя по проект за представяне на български представители от всички области на изкуството, родом от Велико Тъново и Еленския край – художници, поети, писатели, краеведи. Така читателите по света узнаха за работата на талантливи хора като Христо Керин – носител на международна награда за екс либрис, Италия 2003, Христо Медникаров – поет и изтънчен познавач на възрожденския балкански дух, професор Николай Овчаров – откривателят на Перперикон. Моето блиц-интервю със Снежина Мечева, директорка на Българското училище към посолството в Лондон и Роджър Хюмс, американски поет и издател на най-голямата кибер антология за световна поезия „Други гласове” (“Other Voices”), на тема „Важността да бъдеш космополит” и до ден днешен е на първа страница на списанието. Гордея се, че бях поканена и участвах с поетични творби в гореспоменатата антология, а също, че съм единствената българка с публикация в друго престижно американско издание за поезия – антологията „Интернационален Урожай” (“Harvest International”).
Последваха нови покани за международни поетични изяви, които включват участието ми с поезия в списание '' Частен свидетел'' ( ''Private Witness”), Италия, където бяха поместени мои стихотворения на български и английски език, а самото издание беше разпространено в Европа, Англия, Канада и Америка. По любезното предложение на главния редактор на списанието, Джан Паоло Гуеррини, бях включена в проект за превод на български на негова поетична творба, осъществен на всички европейски езици и излъчен във филмов вариант по Интернет.
През 2007 година бях щастлива да разбера, че моето интервю на английски език с търновския художник- иконописец Венцислав Щърков, включено в самостоятелния му творчески албум запознаващ международната публика с изкуството на иконописта, е публикувано в Южна Корея, заедно с други материали в книга под заглавие ''Прозорец към Рая'' ( “Window to Heaven”).

Така не преставам да работя за България по единствения начин, който мога – писането.
Моята най- голяма радост, която отчитам като успех за голямата културна стойност на страната ми е завоюването на първото място в конкурса „Танц с думи” ( “Dance with Words”) на канадското издателство Палабрас Прес (Palabras Press), под патронажа на госпожа Марго Ван Слуйтман- видна поетеса, издателка, телевизионна и радиоводеща на предавания за поезия в Канада. Горда съм, че моето стихотворение ‘Песента на Орфей’ (“The Song of Orpheus”) не само победи всички участници от 60 страни, които се състезаваха в конкурса, но и осигури популяризирането на България и нейния език в четенията по канадското радио и телевизия, а по- късно и чрез първото издание на стихосбирката ‘Тракийско съкровище” („Thracian treasure”) на английски и български език в Канада.
Щастлива съм, че книгата беше издадена и в страната ми, беше представена на три премиери - в София , българското посолство в Лондон и като спектакъл в театър Табернакъл а също така, показана в една от телевизионните продукции на сателитен канал ТВ България – ‘Неносталгично’.
Вярвам, че след духовната среща с моята поезия българските читатели са видели себе си като наследници на една уникална култура, с която имат пълното право да се гордеят. Надявам се да са разбрали основното послание на книгата, че митологията е единственият начин да бъдем в контакт с колективната душа на античното минало, а останалото е едно безкрайно повторение на на неговата възраждаща енергия, преродена в кръговрата на живото слово. Удовлетворена съм, че моят начин на мислене беше разбран от чуждестранното жури и искрено се надявам, той да е бил почувстван и от моите сънародници.

Искам да продължавам напред с моята България на духа, с поезията и прозата, вдъхновени от нея, защото моето истинско призвание е да пиша. Пожелавам си го с надежда.

Здравка

Tuesday 7 February 2017

Излишна лира

Малките градове са егоисти. В тях има място само за онези, които са се примирили с този факт. И с ъглите заострена недостатъчност на пространството. И с миниатюрните площадчета, захапали шадраваните си, през които изплюват илюзиите на минувачите, забързани към теснотията на следобедните кафенета.

Трябва да бъдеш истински виртуоз, за да се справиш с претенциите на малкия град. Да се усмихнеш чаровно пред поредния пенсионер, изгубил посоката на живота си, да финтираш изтърчалите хлапета в отвоюваните ти стъпки до супермаркета и да паркираш винаги на правилното място, защото иначе рискуваш да останеш я без ръкав, я без копчета, промъквайки се в навалицата от калници, брони и фарове… Дишай. Издишай. Задръж. Ако искаш да останеш жив, първо се научи да възкръсваш ежедневно.

Много ме бива в малките градове. Научила съм се да отскачам, притичвам, отстъпвам и завивам професионално. Ако получавах заплата за оцеляването в качеството си на тяхна обитателка, щях да водя класацията по високи доходи. Особено съм добра в баланса между двете просякини, окупирали входа на „Маркс енд Спенсър“, където най- много обичам да се мотая. Там правят най – доброто еспресо в градчето, снабдяват най-хубавите дрехи и най-тлъстите клюки бъкат наоколо като сьомги в развъдник – изобилни, игриви и на талази. Тъкмо да ги забравиш, докато си правиш селфита в някоя пробна с поредната шарения, блъвната от дизайнер в пристъп на зимна депресия. Затова пък реалността навън захапва до кокал, ако решиш да излезеш неподготвен психически заради блясъка на провинциалния комерс:

- Новото издааание – проточва зачулената албанка от лявата ми страна – вземееете го миис, хааайде поспрете сеее …

- Излишна лира? – граква съществото отдясно – излишна лира!

… и ти се сепваш между двата звукови шамара на главната улица, които откънтяват в главата ти с гаден албански и шотландски акцент.

Когато за пръв път се разпънах в дилемата дали да отмина или да се размекна, бях абсолютна новачка в тази игра. Мисис Уорнър, най-осведомената местна обитателка от магазинчето за цветя отсреща, ме беше предупредила, че албанката има официално разрешение от общината да проси, но само ако предлага някакви списания на минувачите, с които да демонстрира че уж работи нещо, колкото и нищожно да е то. В Обединеното Кралство е много важно да се имитира дейност. Дори и да си скитник. Така почтените граждани са спокойни, че монетките, които ти подхвърлят, са изтръгнати с полагаем реверанс към обществото, на което омалваш ежедневно, за да се домъкнеш до следващия ден на собствения си живот. Ама като я видях веднъж тая, щатната просякиня, как се метна и си плати табла отрупана със сладкиши и горещ шоколад в съседното кафене, под носа на две безпарични, изгладнели хлапета, твърдо реших, че няма да уважавам продажните и списания. И я блокирах. Пълен игнорънс. Както са ме научили неписаните правила на това прелестно кралство.

Колкото до опонентката и отдясно, направо не знам как по – безопасно да я намразя.

- Тя два пъти неуспешно се е опитвала да си сменя пола – ми обясни мисис Уорнър, докато загъваше букет срамежливи лалета в напръскан със звездички целофан – иска да бъде мъж и това е! Ако не и хвърлиш нещо, ще те прокълне! Много е зла. Ако ще се задържаш по -дълго в нашия град, най – добре е винаги да носиш излишна лира в джоба си за нея. Иначе – лошо!

Лошо, лошо, ама аз съм твърдоглава. Подминах изменничката на женския пол, а тя възмутено изкрещя подире ми като сова:

- Излишна лира?!

- Нямам – бафнах, засилена към кристалните врати на „Спенсър“ – а.

- Ами да си счупиш крака дано – кресна след мене костеливата вещица.

- Кучка – не и останах длъжна аз. Но на втората крачка се спънах и си обелих коляното, което заслужи съчувствието поне на трима загрижени господа.

Оттогава винаги и давам по лира. Обзе ме неимоверно, обемисто суеверие, твърде трудно за вместване в рамките на малкия град. Ама и „Кучката“ си остана. Симпатията е необяснимо чувство. В нея понякога няма ниша за нежност.

Доверих на мисис Уорнър, че ще живея тук. Тя и градчето одобриха решението ми. Минаха години. Когато знаеш как да възкръсваш ежедневно, не е необходимо да забелязваш своето обитание. Достатъчно е да играеш по правилата и да имаш една излишна лира за всеки суеверен случай, който може да те изкара от релсите. А те са безкрайни, гладки и смазани. И водят от магазин в магазин, чак до щанда с бижутата, за който се залепям почти всеки ден, за да си припомня, че съм родена принцеса. Въпреки „щастието“ да функционирам като еманципирана жена.

- Днес приемаме само кеш, госпожо – усмихва се милата продавачка зад касата – правим го за благотворителност наа … ох, забравих каузата, но е благородна, уверявам Ви!

- Няма проблем – откликвам като ехо, влюбена във фалшивата диамантена огърлица, изтегната пред очите ми – сигурна съм, че е така. Колко струва?

Момичето назовава цената. Бъркам с разтреперани пръсти в разхвърляното си портмоне. Когато се влюбвам в бижута, всички каузи са благородни.

- Не Ви достига една лира – гальовничи служителката.

По дяволите! На косъм съм от целта си. Навън се смрачава. А единственият блясък в деня ми сатанински намига в огърлицата.

- Изчакайте, моля – казвам на госпожицата – сега се връщам.

Пред вратите на опустелия „Спенсър“, неизменно стърчи костелива и вещерска фигура.

- Кучко – прошепвам с пълно смирение – имаш ли излишна лира? Трябва ми да си доплатя за една огърлица. За разлика от теб аз просто искам да продължавам да бъда жена.

- Вземи – търкулва монетка в ръката ми тя – ако вече бях мъж, щях да ти я купя. Имам пари. Но ми трябват за операцията. Ще опитвам, докато се получи. После се махам оттук. Тясно ми е. А светът е широк, интересен. И мъжки. Ще го имам, защото почти съм си го изпросила. Лира по лира. Докато ти си купуваше огърлици, кафе и цветя …


Здравка Владова – Момчева

No comments: