My photo
Поетеса, писателка, учителка

МОЯТА ИСТИНСКА АВТОБИОГРАФИЯ

[hide]
Моята истинска автобиография е едно трудно пътуване към себе си, към моята лична България и към изстраданата ми отвореност за света.
Родена съм във Велико Търново преди 40 години и сега разбирам, че това е бил първият знак за страхотната творческа енергия, която винаги ме е съпътствала. Древността извира в този град. Невидимата му виталност може да се усети само чрез скритите кодове на кръвта и онова необяснимо самочувствие, което винаги ме е държало над повърхността на битието.
Търново за мен е светлина в историята и една жива картина. От нея се е отделил самотният ми силует, за да поеме в посоката на отредените ми изпитания, отнасяйки със себе си частица от колективната душа на предците.
Усещането за принадлежност и предишност беляза младежките ми години с духовно скиталчество сред руините на Царевец и прашните калдъръми на улица Гурко. Всички шумове и аромати са запечатани в съзнанието ми.Няма сила на света, която да ме накара да повярвам в друга версия за себе си, освен че съм търновка.
Любовта към родното винаги ме е водила и в друга посока, Към корените на родовото ми начало, към неповторимата красота на Елена и Бадевци- духовните начала на предците ми и най- устойчивите опори на моя светоглед . Там се е родил моят дух много преди появата ми в света. Там са покълнали моите истини, които са ме превърнали в това, което съм днес- една българка с очи, отворени за различността на света и сърце, вкоренено в дома, в огнището на българщината.
Присъствието на родителите ми е другото силно начало на моя живот. Те са моите здрави корени и алфата на духа ми. Първата голяма любов към всичко родно. От майка си съм взела усета към красотата на мига, чувството за неповторимост на момента, който може да бъде задържан единствено в стих. От баща си наследих страстта към неизменните неща – факти, дати, спомени. Той ме научи, че мимолетността на живота е само повърхност, под която се крие непрестанното му повторение. Тези двама души формираха България на детството ми. Там тя е бяла и уютна като къща, с медено слънце и тежки болярски есени, налети с кехлибар и червени лозници. Дълго не исках да я напусна, тя беше моят рай, преди себеизгнанието, преди първата одисеевска стъпка по личния ми път.
Съпругът ми Красимир привнесе динамика в моя свят. Той ми внуши разбирането, че всичко е възможно, стига безмълвно и упорито да преследваш мечтата си. Неговият път чертаеше далечни хоризонти, но той искаше да продължава напред заедно с мен. Така се сплавихме в класическо цяло, малко старомодно, рядко срещано днес, но истинско и досега. Двамата открихме чара на нашата студентска София, с лекциите в университета, претъпканите кафенета, театрите и денонощното безсъние на Студентския град. Някаква вдъхновена амбиция изпълваше плановете ни за бъдещето. Тя беше по-скоро една надежда, че ще постигнем всичко сами, че сме достатъчно подготвени да се справим с обстоятелствата и непрактичното си безпаричие. Самонадеяността понякога е полезна – тя е защитната броня на младостта.
Дъщеря ни Пламена се роди, за да ни научи как да преосмисляме любовта. Тя е нашето благословение и помъдряване пред неоспоримата логика на живота. Чрез нея получихме силата да се борим, да продължаваме напред, да се противопоставяме на слабостите си в изпитанието да бъдем родители.
Така открих друга истина за човешкото битие – децата са вторият шанс на възрастните да бъдат отново невинни и добри.
Тази идея ми помогна в избора на професия. След като завърших Българска филология в Софийския университет, започнах работа като учителка по български език и литература в Националната Природо-Математическа гимназия „ Академик Любомир Чакалов” в София, сега лицей към Софийския университет. Исках да работя с млади хора, да усещам техния ритъм на порастване, да допринасям познание за техните души. Щастлива съм, че го направих. Моите ученици бяха достойни българи – толкова различни, умни, съмняващи се, откриващи, доверчиви. Надявах се да ги науча да летят в своята си посока, да не се страхуват да заявяват себе си. Веднъж поставих като тема за класна работа една латинска поговорка – „Uve benne, uve patria” – „Където ми е добре, там ми е родината”. Докато обяснявах провокацията на заглавието, дадох пример с едно свое усещане. Казах, че никога не мога да бъда напълно щастлива, ако не усещам Царевец на един километър зад гърба си. Тогава разбрах, че Търново ме вика да се завърна. Месец по-късно вече работех в Хуманитарната гимназия „Свети, Свети Кирил и Методий” в родния си град. Красимир ме подкрепи. И той като мен е търновец до мозъка на костите си.
У дома събрах стиховете за първата си поетична книга – „Преображения” (1999). Пишех от четиринадестгодишна. Сътворяването в слово винаги е било по-силно от мен. То е най-яркото изражение на личността ми, а думите са моите най-добри приятели. Те никога не са ме предавали. Те са чиста енергия и материализирано вдъхновение, в което душата ми открива своята вечност.
Любопитството да експериментирам с възможностите на езика ме накара да науча английски. Отдавна вярвах в една своя идея, че поезията има различни духовни измерения според традициите на езика, на който е създадена. Така написах двуезичната стихосбирка „These Simple Things/Тези прости неща” (2000), която заедно с третата ми поетична колекция „Дете, и жена, и пророчица”, издадена през същата година станаха част от културната програма на правителството „Българският Великден”.
Стремежът ми към импулсите на миналото и заличената родова памет ме поведе в друга посока. В продължение на три години прекарвах летните ваканции в село Бадевци – в сърцето на Еленския Балкан, в къщата на предците ми. Там ми хрумна сюжетът на „Вървище” (2002) – моят първи роман, който написах с голяма любов към езика като национално богатство и изражение на човешките характери. Получи се книга без нито една авторска дума, защото в пет монологични типажа аз успях да представя идеята си за Пътя – като историческа реалност (Виа Траяна) и философско измерение на личния избор. Нарекох „Вървище” роман на гледните точки, осъзнавайки, че истината за живота никога не е еднозначна, че авторски права за нея няма.
Тъй като посветих книгата на Еленския край, с помощта на видния краевед Христо Медникаров представихме романа за местната общественост в комплекс „Даскалоливница”, като организирахме и благотворителна разпродажба на изданието в подкрепа на реставрационните работи по църквата „ Успение Богородично”, четвъртия по големина християнски храм на Балканите , построен в миналото с доброволния труд на еленчани.
Междувременно моят личен път вече ме беше отвел извън България. Съпругът ми, компютърен експерт, започна работа в Англия. Глобализацията вече заличаваше граници и идентичности. Пътувайки към тази неизвестна за мене страна, запазих в съзнанието си един стих, който никога досега не съм записвала. Ето го за пръв път на белия лист:
„Българийо, земя на коренища.
Каква е тази твоя орисия,
да бъдеш все красиво пепелище
и вечно да се молиш за Месия!”

Тогава, преди осем години, в мен се бореха разочарованието, надеждата и любовта към страната ми.
Пристигнах в Обединеното Кралство без особени очаквания, подчинявайки се на обстоятелствата. Не вярвах, че тази страна има с какво да ме очарова. Така започна едно бавно, по английски безмълвно опознаване на Великобритания, което сигурно ще продължи докато съм жива. Животът тук ме изненада с голямото предизвикателство да бъдеш чужденец. Това е шанс за себедоказване, заличаване на комплекси и предразсъдъци, отворена врата към приемане на доброто от непознатия за нас, балканците, манталитет.
Англия ми даде възможността да пътувам, да опознавам и Европа, да получа една по-космополитна гледна точка към България.
Не преставах да пиша. В продължение на година работих като кореспондент за вестник „Арт форум” на издателство ПАН ВТ, списвайки рубриката „Англия – портет на една страна в началото на 21 век”. Беше увлекателно и откривателско преживяване. Срещнах много и интересни хора, като например господин Марк Ле Фаню – Генерален секретар на Съюза на Британските писатели, посетих невероятно красиви места, усетих пулса на истинската Англия. Когато вестникът престана да съществува по финансови причини, насочих вниманието си към друг тип изяви, свързани с писане. Станах член на Британското поетическо общество и международния съюз на творците – „Творци без граници” (“Artists Without Frontiers”). Като сътрудник на едноименното им он-лайн списание за култура започнах да работя по проект за представяне на български представители от всички области на изкуството, родом от Велико Тъново и Еленския край – художници, поети, писатели, краеведи. Така читателите по света узнаха за работата на талантливи хора като Христо Керин – носител на международна награда за екс либрис, Италия 2003, Христо Медникаров – поет и изтънчен познавач на възрожденския балкански дух, професор Николай Овчаров – откривателят на Перперикон. Моето блиц-интервю със Снежина Мечева, директорка на Българското училище към посолството в Лондон и Роджър Хюмс, американски поет и издател на най-голямата кибер антология за световна поезия „Други гласове” (“Other Voices”), на тема „Важността да бъдеш космополит” и до ден днешен е на първа страница на списанието. Гордея се, че бях поканена и участвах с поетични творби в гореспоменатата антология, а също, че съм единствената българка с публикация в друго престижно американско издание за поезия – антологията „Интернационален Урожай” (“Harvest International”).
Последваха нови покани за международни поетични изяви, които включват участието ми с поезия в списание '' Частен свидетел'' ( ''Private Witness”), Италия, където бяха поместени мои стихотворения на български и английски език, а самото издание беше разпространено в Европа, Англия, Канада и Америка. По любезното предложение на главния редактор на списанието, Джан Паоло Гуеррини, бях включена в проект за превод на български на негова поетична творба, осъществен на всички европейски езици и излъчен във филмов вариант по Интернет.
През 2007 година бях щастлива да разбера, че моето интервю на английски език с търновския художник- иконописец Венцислав Щърков, включено в самостоятелния му творчески албум запознаващ международната публика с изкуството на иконописта, е публикувано в Южна Корея, заедно с други материали в книга под заглавие ''Прозорец към Рая'' ( “Window to Heaven”).

Така не преставам да работя за България по единствения начин, който мога – писането.
Моята най- голяма радост, която отчитам като успех за голямата културна стойност на страната ми е завоюването на първото място в конкурса „Танц с думи” ( “Dance with Words”) на канадското издателство Палабрас Прес (Palabras Press), под патронажа на госпожа Марго Ван Слуйтман- видна поетеса, издателка, телевизионна и радиоводеща на предавания за поезия в Канада. Горда съм, че моето стихотворение ‘Песента на Орфей’ (“The Song of Orpheus”) не само победи всички участници от 60 страни, които се състезаваха в конкурса, но и осигури популяризирането на България и нейния език в четенията по канадското радио и телевизия, а по- късно и чрез първото издание на стихосбирката ‘Тракийско съкровище” („Thracian treasure”) на английски и български език в Канада.
Щастлива съм, че книгата беше издадена и в страната ми, беше представена на три премиери - в София , българското посолство в Лондон и като спектакъл в театър Табернакъл а също така, показана в една от телевизионните продукции на сателитен канал ТВ България – ‘Неносталгично’.
Вярвам, че след духовната среща с моята поезия българските читатели са видели себе си като наследници на една уникална култура, с която имат пълното право да се гордеят. Надявам се да са разбрали основното послание на книгата, че митологията е единственият начин да бъдем в контакт с колективната душа на античното минало, а останалото е едно безкрайно повторение на на неговата възраждаща енергия, преродена в кръговрата на живото слово. Удовлетворена съм, че моят начин на мислене беше разбран от чуждестранното жури и искрено се надявам, той да е бил почувстван и от моите сънародници.

Искам да продължавам напред с моята България на духа, с поезията и прозата, вдъхновени от нея, защото моето истинско призвание е да пиша. Пожелавам си го с надежда.

Здравка

Tuesday 15 October 2019

Хиляда и първата нощ

На хиляда и първата нощ, Шехерезада облякла тесни изтъркани дънки, затегнала ортопедичните си сандали и решително отметнала разкошните си коси. Те се плиснали в Млечния път и осветили мрака на Вселената. Пред нея, розовият мраморен коридор, отвеждащ към покоите на Принца, локумено разтягал гръб, напоен със сълзите на хубавиците, унищожени от жестоката страст на любимия и́. Гласовете им шептели в звездния бриз на ефира и с нежна настойчивост я преследвали в прибой от сенки и цветове. Разказаните истории се разстилали зад гърба и́ в безкрайно наметало - ту ароматно като канела, посипана върху кафе, ту огнено като разпиляна жарава, ту тежко и смазващо като съдба на жена, избрана да преминава красива и невредима през любовта на мъжа, докато и двамата намерят сребърната верижка с ключа към сърцето му.

Хиляда нощи Шехерезада прекосявала този коридор и всеки път, според историята, която тя носела в себе си, той бил различен. Времената също били различни. И дрехите, и думите, и телата, и лицата и́. Само едно нещо не се променяло – ненаситното желание на Принца да бъде информиран навсякъде и за всичко, което се случвало и имало да се случва в миналонастоящебъдещето, което ги обгръщало с пулсиращото си дихание…

На хиляда и първата нощ, Тя спря насред тесния хотелски коридор, окичен по стените с напращели от изобилие натюрморти, побутна с крак изпречилата се саксия с изкуствен храст и разтърси къдрици под ливналата светлина на кристалния полюлей. Гримът и́ беше безупречен, а аурата и ухаеше на „Жадор Абсолют“. Всички разказани досега истории се просмукаха обратно в очите и́, а те пронизаха пищно обзаведеното фоайе и се спряха върху елегантния мъж, приседнал във фотьойла, вперил поглед в екрана на мобилния си телефон.

- Йессс - каза Той и доволно се облегна назад – Хамилтън отново е победител! Винаги съм знаел, че без него Формула Едно щеше да бъде Формула Нула.

- Поздравления – отговори Тя – аз пък винаги съм знаела, че където и по света да отидем, Хамилтън ще води с няколко обиколки пред мен.

- Ревнуваш – усмихна се Той – любимият ми състезател ме занимава само когато те няма наблизо. Иначе, на мен навсякъде с теб ми е интересно, защото ти толкова увлекателно умееш да предизвикваш истории. Ела да се разходим. В Истанбул сме все пак и навън нощта едва започва.

Тясната уличка им предложи люспестия си калдъръм и те предпазливо пристъпиха по него, сякаш балансираха върху каменната дрямка на дракон, приспан от ленивия босфорски бриз. Напевни думи от непозната реч оцветяваха пространството в розово и шампанско, и замайваха мислите им в избухнали, олеандрови цъфтежи. Тигрови котки притичваха с хищни закачки и размотаваха кълбета мрак от лапичка до обувка, а оттам до безкрайност. Сред черния сатен на небето спърха ято сребърни чайки. Времето спря, събу чехлите си пред вратата на Синята Джамия и влезе вътре, закопняло за молитва, след повика на мюезина. Всички, които останаха отвън, усетиха безвремието и потънаха в наслада. Луната погледна към света и се усмихна снизходително.

- Безтегловно ми е – блажено каза Той – ако и в най-дългата пауза на битието можеш да предизвикаш история, ще призная, че животът наистина те обича.

Малкият живописен базар блестеше заключен като сандък, пълен със злато и кожи в кадифения трезор на нощта. Миниатюрна фигурка на мъж раздвижи перата на тъмнината и безшумно притвори вратата на магазинчето пред тях. Манекените на витрината позираха във всички гами на предстоящата есен. Тя прехласнато ги съзерцаваше.

- Три хиляди и петстотин туркиш лира – с подобаващ акцент на уважаващ себе си дух от вълшебна лампа, прошепна дребосъкът. Очите му прелъстително присветнаха към карамелените гънки на елегантно манто, разперило ръкави в ангелска, балетна позиция пред разтуптяното и́ сърце. Тя не можеше да му позволи да отлитне!

- Мадам иска да мери – с подкожен въпрос загъделичка инстинктите и́ човечето – за Вас, екстра смоль сайз! Винаги екстра смоль за красиви жени!

Той се разсмя и събуди ехото. Беше присъствал на много такива влюбвания от пръв поглед в „дрехата на живота и́“ от хиляда нощи насам. Познаваше всяка ловджийска тръпка на суетното и́ тяло, нервното потрепване на капризното носле, онзи светкавичен поглед, който я откъсваше от Него и изгаряше с нетърпение временния идол на обожанието и́.

- Три хиляди – отсече Той – нещо хастарът ми се струва провиснал.

- Няма такова нещо, няма такова нещо – възпламени се духът от лампата – моди при мене само най-квалитетни. Моля, елате да види! Пипнете! Облечете, мадам!

Тя не помръдна. Пазарлъкът не я интересуваше. Знаеше само, че бъдещата есен очакваше да бъде наметната върху раменете и́.

Мобилният телефон на дребосъка настойчиво зазвъня. Невидим женски глас умоляващо проплака по линията и всече в лицето му дълбока болезнена бръчка. Той се опита да отговори. Виновно повтори „сефте“. После проточи сефте-то чак до призрака на надеждата, свит в мълчаливо дихание някъде там, в една друга приказка, с гладен финал, като гърло, преляло от сълзи…

- Три и двеста – каза Той – мисля, че ти предлагам разумна цена.

- Да ефенди – съгласи се човекът – Аллах ви изпрати. Заради мойто среднощно сефте с жената и днес ще ядем … Да Ви предложа ли чай?

… На хиляда и първата нощ Принцът и Шехерезада напуснали покоите на Двореца и тръгнали да се разхождат из Царството. Било лято и безбройните истории на поданиците наоколо се диплели като коприни, преливащи в цветовете на душите, които ги разказвали – бяла невинност, синьо безгрижие, червена страст, жълта лъжа, зелено очакване, виолетово благородство. Ефирът трептял от сатенените им шепоти и после оголвал сокаците, за да могат Принцът и Шехерезада да предизвикат своята история. Тя била оцветена в сребристо. Точно като фината верижка с чаена лъжичка, закачена в единия край, която те намерили на връщане към Двореца. Съвсем мъничка лъжичка. Колкото да разбърка споделена чаша чай и после да се превърне в сребърен ключ за човешкото сърце, научило от живота как да обича.


Здравка Владова-Момчева

No comments: