My photo
Поетеса, писателка, учителка

МОЯТА ИСТИНСКА АВТОБИОГРАФИЯ

[hide]
Моята истинска автобиография е едно трудно пътуване към себе си, към моята лична България и към изстраданата ми отвореност за света.
Родена съм във Велико Търново преди 40 години и сега разбирам, че това е бил първият знак за страхотната творческа енергия, която винаги ме е съпътствала. Древността извира в този град. Невидимата му виталност може да се усети само чрез скритите кодове на кръвта и онова необяснимо самочувствие, което винаги ме е държало над повърхността на битието.
Търново за мен е светлина в историята и една жива картина. От нея се е отделил самотният ми силует, за да поеме в посоката на отредените ми изпитания, отнасяйки със себе си частица от колективната душа на предците.
Усещането за принадлежност и предишност беляза младежките ми години с духовно скиталчество сред руините на Царевец и прашните калдъръми на улица Гурко. Всички шумове и аромати са запечатани в съзнанието ми.Няма сила на света, която да ме накара да повярвам в друга версия за себе си, освен че съм търновка.
Любовта към родното винаги ме е водила и в друга посока, Към корените на родовото ми начало, към неповторимата красота на Елена и Бадевци- духовните начала на предците ми и най- устойчивите опори на моя светоглед . Там се е родил моят дух много преди появата ми в света. Там са покълнали моите истини, които са ме превърнали в това, което съм днес- една българка с очи, отворени за различността на света и сърце, вкоренено в дома, в огнището на българщината.
Присъствието на родителите ми е другото силно начало на моя живот. Те са моите здрави корени и алфата на духа ми. Първата голяма любов към всичко родно. От майка си съм взела усета към красотата на мига, чувството за неповторимост на момента, който може да бъде задържан единствено в стих. От баща си наследих страстта към неизменните неща – факти, дати, спомени. Той ме научи, че мимолетността на живота е само повърхност, под която се крие непрестанното му повторение. Тези двама души формираха България на детството ми. Там тя е бяла и уютна като къща, с медено слънце и тежки болярски есени, налети с кехлибар и червени лозници. Дълго не исках да я напусна, тя беше моят рай, преди себеизгнанието, преди първата одисеевска стъпка по личния ми път.
Съпругът ми Красимир привнесе динамика в моя свят. Той ми внуши разбирането, че всичко е възможно, стига безмълвно и упорито да преследваш мечтата си. Неговият път чертаеше далечни хоризонти, но той искаше да продължава напред заедно с мен. Така се сплавихме в класическо цяло, малко старомодно, рядко срещано днес, но истинско и досега. Двамата открихме чара на нашата студентска София, с лекциите в университета, претъпканите кафенета, театрите и денонощното безсъние на Студентския град. Някаква вдъхновена амбиция изпълваше плановете ни за бъдещето. Тя беше по-скоро една надежда, че ще постигнем всичко сами, че сме достатъчно подготвени да се справим с обстоятелствата и непрактичното си безпаричие. Самонадеяността понякога е полезна – тя е защитната броня на младостта.
Дъщеря ни Пламена се роди, за да ни научи как да преосмисляме любовта. Тя е нашето благословение и помъдряване пред неоспоримата логика на живота. Чрез нея получихме силата да се борим, да продължаваме напред, да се противопоставяме на слабостите си в изпитанието да бъдем родители.
Така открих друга истина за човешкото битие – децата са вторият шанс на възрастните да бъдат отново невинни и добри.
Тази идея ми помогна в избора на професия. След като завърших Българска филология в Софийския университет, започнах работа като учителка по български език и литература в Националната Природо-Математическа гимназия „ Академик Любомир Чакалов” в София, сега лицей към Софийския университет. Исках да работя с млади хора, да усещам техния ритъм на порастване, да допринасям познание за техните души. Щастлива съм, че го направих. Моите ученици бяха достойни българи – толкова различни, умни, съмняващи се, откриващи, доверчиви. Надявах се да ги науча да летят в своята си посока, да не се страхуват да заявяват себе си. Веднъж поставих като тема за класна работа една латинска поговорка – „Uve benne, uve patria” – „Където ми е добре, там ми е родината”. Докато обяснявах провокацията на заглавието, дадох пример с едно свое усещане. Казах, че никога не мога да бъда напълно щастлива, ако не усещам Царевец на един километър зад гърба си. Тогава разбрах, че Търново ме вика да се завърна. Месец по-късно вече работех в Хуманитарната гимназия „Свети, Свети Кирил и Методий” в родния си град. Красимир ме подкрепи. И той като мен е търновец до мозъка на костите си.
У дома събрах стиховете за първата си поетична книга – „Преображения” (1999). Пишех от четиринадестгодишна. Сътворяването в слово винаги е било по-силно от мен. То е най-яркото изражение на личността ми, а думите са моите най-добри приятели. Те никога не са ме предавали. Те са чиста енергия и материализирано вдъхновение, в което душата ми открива своята вечност.
Любопитството да експериментирам с възможностите на езика ме накара да науча английски. Отдавна вярвах в една своя идея, че поезията има различни духовни измерения според традициите на езика, на който е създадена. Така написах двуезичната стихосбирка „These Simple Things/Тези прости неща” (2000), която заедно с третата ми поетична колекция „Дете, и жена, и пророчица”, издадена през същата година станаха част от културната програма на правителството „Българският Великден”.
Стремежът ми към импулсите на миналото и заличената родова памет ме поведе в друга посока. В продължение на три години прекарвах летните ваканции в село Бадевци – в сърцето на Еленския Балкан, в къщата на предците ми. Там ми хрумна сюжетът на „Вървище” (2002) – моят първи роман, който написах с голяма любов към езика като национално богатство и изражение на човешките характери. Получи се книга без нито една авторска дума, защото в пет монологични типажа аз успях да представя идеята си за Пътя – като историческа реалност (Виа Траяна) и философско измерение на личния избор. Нарекох „Вървище” роман на гледните точки, осъзнавайки, че истината за живота никога не е еднозначна, че авторски права за нея няма.
Тъй като посветих книгата на Еленския край, с помощта на видния краевед Христо Медникаров представихме романа за местната общественост в комплекс „Даскалоливница”, като организирахме и благотворителна разпродажба на изданието в подкрепа на реставрационните работи по църквата „ Успение Богородично”, четвъртия по големина християнски храм на Балканите , построен в миналото с доброволния труд на еленчани.
Междувременно моят личен път вече ме беше отвел извън България. Съпругът ми, компютърен експерт, започна работа в Англия. Глобализацията вече заличаваше граници и идентичности. Пътувайки към тази неизвестна за мене страна, запазих в съзнанието си един стих, който никога досега не съм записвала. Ето го за пръв път на белия лист:
„Българийо, земя на коренища.
Каква е тази твоя орисия,
да бъдеш все красиво пепелище
и вечно да се молиш за Месия!”

Тогава, преди осем години, в мен се бореха разочарованието, надеждата и любовта към страната ми.
Пристигнах в Обединеното Кралство без особени очаквания, подчинявайки се на обстоятелствата. Не вярвах, че тази страна има с какво да ме очарова. Така започна едно бавно, по английски безмълвно опознаване на Великобритания, което сигурно ще продължи докато съм жива. Животът тук ме изненада с голямото предизвикателство да бъдеш чужденец. Това е шанс за себедоказване, заличаване на комплекси и предразсъдъци, отворена врата към приемане на доброто от непознатия за нас, балканците, манталитет.
Англия ми даде възможността да пътувам, да опознавам и Европа, да получа една по-космополитна гледна точка към България.
Не преставах да пиша. В продължение на година работих като кореспондент за вестник „Арт форум” на издателство ПАН ВТ, списвайки рубриката „Англия – портет на една страна в началото на 21 век”. Беше увлекателно и откривателско преживяване. Срещнах много и интересни хора, като например господин Марк Ле Фаню – Генерален секретар на Съюза на Британските писатели, посетих невероятно красиви места, усетих пулса на истинската Англия. Когато вестникът престана да съществува по финансови причини, насочих вниманието си към друг тип изяви, свързани с писане. Станах член на Британското поетическо общество и международния съюз на творците – „Творци без граници” (“Artists Without Frontiers”). Като сътрудник на едноименното им он-лайн списание за култура започнах да работя по проект за представяне на български представители от всички области на изкуството, родом от Велико Тъново и Еленския край – художници, поети, писатели, краеведи. Така читателите по света узнаха за работата на талантливи хора като Христо Керин – носител на международна награда за екс либрис, Италия 2003, Христо Медникаров – поет и изтънчен познавач на възрожденския балкански дух, професор Николай Овчаров – откривателят на Перперикон. Моето блиц-интервю със Снежина Мечева, директорка на Българското училище към посолството в Лондон и Роджър Хюмс, американски поет и издател на най-голямата кибер антология за световна поезия „Други гласове” (“Other Voices”), на тема „Важността да бъдеш космополит” и до ден днешен е на първа страница на списанието. Гордея се, че бях поканена и участвах с поетични творби в гореспоменатата антология, а също, че съм единствената българка с публикация в друго престижно американско издание за поезия – антологията „Интернационален Урожай” (“Harvest International”).
Последваха нови покани за международни поетични изяви, които включват участието ми с поезия в списание '' Частен свидетел'' ( ''Private Witness”), Италия, където бяха поместени мои стихотворения на български и английски език, а самото издание беше разпространено в Европа, Англия, Канада и Америка. По любезното предложение на главния редактор на списанието, Джан Паоло Гуеррини, бях включена в проект за превод на български на негова поетична творба, осъществен на всички европейски езици и излъчен във филмов вариант по Интернет.
През 2007 година бях щастлива да разбера, че моето интервю на английски език с търновския художник- иконописец Венцислав Щърков, включено в самостоятелния му творчески албум запознаващ международната публика с изкуството на иконописта, е публикувано в Южна Корея, заедно с други материали в книга под заглавие ''Прозорец към Рая'' ( “Window to Heaven”).

Така не преставам да работя за България по единствения начин, който мога – писането.
Моята най- голяма радост, която отчитам като успех за голямата културна стойност на страната ми е завоюването на първото място в конкурса „Танц с думи” ( “Dance with Words”) на канадското издателство Палабрас Прес (Palabras Press), под патронажа на госпожа Марго Ван Слуйтман- видна поетеса, издателка, телевизионна и радиоводеща на предавания за поезия в Канада. Горда съм, че моето стихотворение ‘Песента на Орфей’ (“The Song of Orpheus”) не само победи всички участници от 60 страни, които се състезаваха в конкурса, но и осигури популяризирането на България и нейния език в четенията по канадското радио и телевизия, а по- късно и чрез първото издание на стихосбирката ‘Тракийско съкровище” („Thracian treasure”) на английски и български език в Канада.
Щастлива съм, че книгата беше издадена и в страната ми, беше представена на три премиери - в София , българското посолство в Лондон и като спектакъл в театър Табернакъл а също така, показана в една от телевизионните продукции на сателитен канал ТВ България – ‘Неносталгично’.
Вярвам, че след духовната среща с моята поезия българските читатели са видели себе си като наследници на една уникална култура, с която имат пълното право да се гордеят. Надявам се да са разбрали основното послание на книгата, че митологията е единственият начин да бъдем в контакт с колективната душа на античното минало, а останалото е едно безкрайно повторение на на неговата възраждаща енергия, преродена в кръговрата на живото слово. Удовлетворена съм, че моят начин на мислене беше разбран от чуждестранното жури и искрено се надявам, той да е бил почувстван и от моите сънародници.

Искам да продължавам напред с моята България на духа, с поезията и прозата, вдъхновени от нея, защото моето истинско призвание е да пиша. Пожелавам си го с надежда.

Здравка

Thursday 14 March 2019

Нейде из ръполяка…
/На Иван Димитров/

Пресипналото звънурче на Дешка хрипóти в рядката, проскубана горица наблизо. Гичо се заслушва подире му и присяда на разядения от мъхове камък, незатоплен още от свидливото декемврийско слънце. Хладното лази на тръпки нагоре по кръста му и старият вълнен шал, навит вместо пояс, се бръчка под ризата, аха-аха до под мишниците да стигне.

- Какво си се овъртял с тая дрипа, бе бабии – кръцка на пресекулки в повредения му слух, гласът на Ружка Митровата, единствената му баба, оцеляла като зачекващ корен, сред празната къща.

Всички се ометоха. Майка му в Испания. Татко му в Гърция. Сестра му пък се лепна за един влах, та накъде я отнесе вятърът никой не знае. Само Гичо, Ружка и Дешка останаха. Три душици – мъжка, женска и кравешка – колкото да не секне приказката за това-онова у дома, а и да има кой да шета на тъй на инак из двора. Живина да мърда все пак, нали и тука хора и крави са раждани …

- Мчи виж го бе, сине, виж го бе, саде на едни папулки е останал тоз шал! Мани го па иди си купи едни боксерки от Монтана, едно термо-бельо, един тишърт…Майка ти и татко ти нали пращат пари, не им се назлъндисвай, че времето минава! Стегни се малко, на трийс години си още, не си престарил света, тяло имаш за мильони, на Киванш Татлатук си му одрал кожата до кокал, пък ми се звериш тука кат някой бухал. Пий едно кафе, разгледай някой момиче в града, похвани я оттука-оттамо, отгоре-отдолу, па си ела и пак ще приказваме!

Гичо е свикнал на бабиното си мрънкане, както и с безкрайните турски сапунки, източени през единствената сателитна чиния в Селото – празно щърково гнездо, кукнато връз къщичката им, да го зариташ в надолнището, че подир него и бабите, дето мине се не мине, току щъкат с плетките си у тях, да мътят акъла на Ружка, че още повече да му мърмори.

- Туй твойто диване повечко трябва да поебава ми се чини – загрижено подметна оня ден Цона Колювата, най-добрата приятелка на баба му и голям авторитет сред рехавото местно население – кво му й? Нищо му няма! Ореваваш го, че ходи кат въртоглаво по баирите, пък не го вчеловечваш. Ти си виновна! Кво да прай горкото? Майка, баща – йок. Само тебе има. И като й глухо с едното ухо, де чуло, кво разбрало и то си минава времето. Пък е хубаво ма, жал ми й да са ягмосва тъй нахалост из ръполяка. Що не го пратиш да иде до Монтана, да са поветрей, веднага ще го харесат …

- Мари да не го завлече някой шафрантия, че каквото е свито две приказки накръст не може и каза, че да се отърве. Темерут! Ама ще рискувам …

Тъй рече Ружка Митровата и най-накрая взе решение да притика внука си по-напред в живота. Затуй го отпочна Гичо рано-рано тази сутрин и като се вкопчи да пустосва шала, дето той го навива под ризата си, за да не настине, от къщи до камъка приказките и пътека направиха. Пък той се изнерви, та перна Дешка под опашката и тя избяга в горичката. Сърди му се. Добре, че и тури звънурче. Да му се обажда от време на време.

Умъдрил се е светът. Да не можеш да кажеш какви ги крои. Бръска полето с едни белюеви и жълтунтеви ветрове, надивее се на воля, а после кротне на завет разтъжен и умислен. Скрежчѝца хруска по клечетáка, сълзи на капки и с тях мие гуреливата поляна да прогледне нагоре. Пък там, насред сбъхтаните облаци, като наднича едно ми ти слънчице, вие ли вие тънки лъчици до долу, гъделичне някой смръзнал мравуняк и хайде пак се скрие. Играе му се на „топло и студено“. Ала наоколо само Гичо се радва и пърчи руса четина насреща му. Няма кой друг да посреща слънцето. Тука е ръполяк. И от пустош ти иде да виеш.

Гледа Гичо, диви се и едно хубаво му се навдига в гърдите, сърцето му скача до гърлото, място не може да си намери. Не ще да ходи в Монтана. Къде ще намери в Монтана такъв ръполяк – хем да се ширне на тепсия пред очите му, хем да го перне право в душата до задъхване. Да се чуди и мае какво да я правиш тая душа, да я пусне ли да кръжи над ръполяка, или да я проводи да скита из него, та и той подире и. Накъдето му видят очите и дорде го държат краката. Че накрая да се тръшне щастлив от умора, да се ухили към Бога и да му прошепне доверително: Благодаря ти, Боже, ама оттука нататък не мога! Прави каквото ще правиш, ала ти казвам, че самó не се изтрайва в ръполяка. Хубаво е, много е хубаво, ама ми е самó!

- Добър ден – чиква гласче като звънурче някъде изпод мишницата му – далече ли е Селото?

Трéнчи се Гичо надолу и му се струва, че туй момиче сочничко и заруменяло като зимна ябълка, току от земята изникна пред очите му. А то като го подхвана, дъра-бъра, омота го в приказките си на кълбо. От София идвала, художничка била, търсела красива природа, да се махнела от големия град, да поживеела на село и да рисувала. Никой не и трябвал. Искала тишина, спокойствие и вдъхновение. Ръполяк с една дума и туй то!

Косата и една такава дълга и лъскава, дипли се, дипли се на гърба и сякаш сама приказва и тя. И като приказва, лешници търкаля – шумол, шумол, шумол – ама като не я чува добре, гледа я гледа я и дума не може да и обели.

- Ти какво се втрещи бе човек – съчувствено пита момичето – да не си ням?

- Що са ти различни очите, едното синьо, пък другото кафяво – тръсва насреща и Гичо а сърцето му право в ребрата го дъни до пръсване.

- А това ли – смее се тя и му белва едни зъбенца, капка до капка Дешкино мляко – мама казва, че с такива очи друга като мене няма на света. Затова ме кръстила Найда. Намерена, значи.

И се смее ли смее, а той, готов да се гътне, че да я глътне. Облещи го Гичо тая Найда, разлюля го, опна го между небето и земята, на ръполяк го направи!

Така го омагьоса със синьото и кафявото си око, че той се повлече подире и надолу към Селото като вързан на къса сиджимка, Премалял, безсловен и треснат.

Усукан излезе тоя ден. Нищо с нищо не си уйдиса, а пък накрая всичко се нареди.

Дешка кое как сама се прибра в обора. Ни мукна, ни гукна. Навря си муцуната в яслата и се смълча. Разбра, сякаш, че важни работи стават. Човешки работи, дето хич не им беше до крави.

Ружка Митровата търти из Селото да си търси глухия внук, сдърпа се ядно с Цона Колювата, щото и давала подли съвети и като се повъртя ощуряла по мегдана, върна се в къщичката на баира да се нареве. Нямаше и го Гичето на баба, слънцето и снажно, темерут проклет, поне да се беше обадил къде скитори да харчи парите на майка си и баща си! Ама като смръкна една ракийка, дойде и сърце на място, па се поогледа, връцна из стаите натука-натам, хлътна в килера за още едно шишенце сливова и що да види! Две голи тела за мильони, сплетени като мартеници, нагалени, нацелувани, греят като Слънце и Луна, прегърнати от стария шал на папулки, света озаряват и радват Бога!

Хлъцна Ружка Митровата, рипна като възкръснала и запретна ръкави. Такава солена турта им извъртя, че пръстите да си оближат и за още да питат. Де ви сега, гиди злобни баби турски сапунджийки и ти сеирджийко долна, Цоно Колювата! Я елате да видите поебава ли наш Гочо или не поебава! И да се знае оттука нататък само децата ми ще гледат сателита. Баби вече в къщата си не ща! Деца искам децааа, да ми се смеят и да ми приказват, чергите да ми бръчкат и да ми носят кал из стаите. Да земе да зачева и ражда пустият ни ръполяк, че да живна и аз, докато пукна!

Навън слънцето проточи уморените си, излинели лъчи към заник. Оръфани нищелки, ръполяшки. А след тях се затъркаляха звезди. Една синя, една кафява, една руса, една лешникова, една сребърна и една златна … Да ги гледаш и гледаш, и гледаш до просълзяване. После да хванеш четките и да ги нарисуваш.


Здравка Владова-Момчева

No comments: